Een miskraam tussen de 10e week en de 16e week

Bij een miskraam tussen de 10e en 16e week willen wij je adviseren om altijd even contact te hebben met je verloskundige. Deze miskraam verloopt als een zeer heftige menstruatie. Met veel bloedverlies en buikpijn. Je kunt dit rustig samen met je partner doen. Noteer wel wat er gebeurt.

Symptomen die je kan opmerken

• Veel vrouwen merken dat de kenmerken die je lieten weten dat je zwanger bent verminderen of verdwijnen.
  • Soms is het eerste symptoom bloedverlies, terwijl het bij anderen later optreedt. Het is aanvankelijk weinig bloedverlies, wat enige dagen kan duren. Zet de miskraam door dan wordt het veel helderrood bloed dat je zal verliezen. Je hebt er echt grote maandverbanden voor nodig. Schrik niet van de hoeveelheid bloedverlies. Dit hoort erbij. Vooral als je een tijdje gelegen hebt en dan naar het toilet loopt, kan het bloed langs je benen stromen. Tevens kan je stolsels verliezen. Stolsels zijn helderrode gelatineachtige klonten bloed, die zo groot als een vuist kunnen zijn. Dit is normaal.
  • Vaak gaat een miskraam gepaard met buikpijn. De buikpijn lijkt op een zeer heftige menstruatiepijn. Sommige vrouwen ervaren het als weeën. Neem gerust pijnstilling. Paracetamol mag, neem hiervan 1000 mg tegelijk. Dit mag 3x daags. Ook warmte kan verlichting geven. Een warme kruik, een warm bad of een warme douche kan heerlijk zijn. Té warm kan overigens duizeligheid en flauwvallen veroorzaken.

Wat kan je allemaal verliezen

• Veel helderrood bloed met stolsels.
  • Een kindje. Dit zal tussen de 4 en 12 cm groot en rood van kleur zijn.
  • Iets wat lijkt op een hamburger, roze/wit gespikkeld en hobbelig van structuur, met een doorsnede van 8-12 cm. Dit is de nageboorte ofwel placenta.
  • Soms wordt de zwangerschap compleet geboren. Dan zie je een rood gekleurd ballonnetje, dat als je het heen en weer beweegt gevuld is met water. Als je dit opent zie je soms alleen maar water en soms zie je er een klein kindje in zitten. Maar omdat je zwangerschap al zo ver gevorderd is, gebeurt het niet zo vaak dat je zwangerschap compleet geboren wordt.